Thursday, April 15, 2010

Terima Kasih

Apa khabar semua? mudah2 anda yang mengikuti perkembangan blog ini sentiasa dalam keadaan sihat dan ceria selalu.. rasanya sudah hampir 2 bulan x update blog ni. Alhamdulillah ada peluang & ruang kali ini dapat juga saya uploadkan bahan yang baru untuk kita fikir dan amalkan dalam kehidupan seharian. Selalunya kita mengharapkan orang lain untuk mengucapkan terima kasih kepada kita, tetapi pernahkah kita mendahului orang lain untuk mengucapkan ucapan terima kasih? sebenarnya ucapan terima kasih merupakan satu bentuk peneguhan dan penghargaan kepada orang yang membuat kebaikan & tidak semestinya ia dalam bentuk material, bahkan juga ia boleh jadi dalam bentuk nasihat, pandangan, ingatan, dorongan hatta dalam kritikan..
Tokoh Pemikir Arab ada mengatakan "aku takut kepada pujian yang akan boleh menghanyutkan aku, tetapi aku suka kepada kritikan supaya aku akan sentiasa berfikir". Ucapan terima kasih juga merupakan latihan untuk kita merendahkan diri dan menghargai orang lain. Apa yang ingin saya kongsikan di sini tentang istilah "What You Give, You Get Back" iaitu apabila kita mudah menyatakan ucapan terima kasih ini kepada orang lain maka kita juga akan beroleh perkara yang sama.. Ibarat orang senyum kepada kita sudah tentu akan dibalas dengan senyuman juga oleh kita. Amat jarang berlaku ada orang beri senyuman dibalas dengan bermasam muka kecuali individu itu sememangnya berkonflik dengan anda.. mudah2an dengan entri kali ini kita akan sentiasa tidak lokek dengan ucapan "Terima Kasih" jadi untuk itu terima kasih diucapkan kerana sudi membaca dan amalkan budaya yang positif ini :-) sekian

No comments:

Post a Comment