Friday, March 6, 2009

CERITA PASAL MAKAN


Kalau nak cerita pasal makan ni terlalu banyak yang boleh dicerita 3 hari 3 malam pun tak habis, tapi kali ni aku nak share dengan kawan-kawan pasal satu cerita yang agak menarik & agak lucu untuk direnungkan :-) ok la citenya lebih kurang macam nie:

Satu petang tu ada la seorang pemuda ni yang bernama Jason ( nama samaran) telah pergi ke sebuah warong untuk memesan makanan dan minuman. "Makcik tolong bungkuskan Teh ais paling Mantap & mee goreng paling hebat" kata Jason kepada makcik Peah. Makcik Peah pun berasa agak terkesima, teruja seolah-olah permintaan itu telah mencabar tahap keterorannya menyediakan makanan & minuman. Selang beberapa jam kemudian makcik Peah pun membawa makanan dan minuman yang telah dipesan oleh Jason tu.

Jason pun tanpa melengahkan masa sebab terpaksa tunggu berjam-jam ingin la nak mengetest sikit makanan dan minuman yang telah dibuat oleh makcik Peah tu, mana tau ianya betul-betul seperti yang diharapkan. Alangkah terkezutnya Jason apabila melihat mee goreng itu berbelang-belang warnanya dan teh ais itu berwarna putih bersih tak berwarna.. agak2 korang ape la penjelasan makcik Peah tu? nak tau tak apa dia? jawapannya :

Dengan penuh bangga makcik Peah tu cakap "mee goreng paling hebat tu makcik buat daripada campuran mee Cina, mee Mamak, mee Melayu, mee Spageti. mee Pasta. Yang teh ais paling mantap tu pulak makcik buat dengan mencampur teh Cina, teh Boh, teh Lemon, teh bunga, teh hijau. tapi lepastu makcik tengok warnanya gelap & tak berapa cantik macam mee paling hebat so makcik pun masukkan teh tu dalam mineral pot bagi tapis. jadi laa warna putih, tapi rasenya memang matap tau" skarang nie makcik nak anak bayar pulak harga mee goreng hebat RM50.00 dan teh ais mantap RM25.00. semua sekali RM75.00.

Jason dengan rasa gabra bila tengok duit dalam poket cuma ada RM 5.30 je dia pun cakap kat makcik tu. makcik punya masakan dan minuman memang betul2 mantap dan hebat tapi duit dalam poket saya ni tak berapa hebat dan mantap laa.. (sambil tersengih2)

Moral dari cerita ni :

1. Jangan cuba mencabar orang lain jika tidak tahu keupayaan sebenar orang yang hendak kita cabar itu (nanti malukan diri)
2. Ukur baju dibadan sendiri, sentiasa ikut kemampuan diri. kalau badan tu saiz "s" jangan pulak pakai baju "XXL" nanti bukan jadi baju tapi jadi selimut

3. Jangan laa order makanan yang merapu-rapu nanti dapat makanan pun yang merapu jugak heheh

4. Jangan belagak pandai, walhal banyak perkara yang diri sendiri tak tahu.

No comments:

Post a Comment